Sunday 29 June 2008

utröstat denna vecka: crowned

Jag bor för första gången i ett hus där jag bara har 1:an,2:an och 4:an. jag saknar trean och femman ganska mycket men jag klarar mig mycket bättre än jag trodde. jag älskar att titta på dokumentärer osv. men dåochdå blir man sugen på lite skräptv. så på min rast idag på jobbet slog jag mig ner för att få min efterlängtade dos av vad som än gick på trean.
Nu är jag både förskräckt och irriterad. jag kollade på en ny sån här dokusåpa(säger man det om sånna) där flera människor tävlar om nåt o tre människor bestämmer vem som gör det bäst. just det här hette crowned, och är typ en skönhetstävling. Mamma och dotter tävlar i lag om att bli krönt till dom vackraste och bästa.

Just nu när det är så hypat att man ska trivas som man är och skönhet kommer inifrån och blablabla så är dom här programen populärare ocg fler än någonsin. Fler och fler ungdomar lider av psykiska besvär och var tredje tolvåring har någon gång bantat. Och mitt i det här kan vi se på tv nästan varje dag hur folk blir värderade och dömda. Bra eller inte tillräckligt bra. denna vecka iallafall.

Dom som kom nästa sist i denna veckas crowend var tvugna att klippa av bandet på dom som förlorade. dom grät, o alla andra som lyckats gå vidare grät.

Folk svälter i världen, människor blir ihjälslagna för att dom tycker annorlunda än den som bestämmer och lite närmare vår egen vardag finns det folk som dör av självsvält och ångest över att inte räcka till.
Behöver vi då två gammla skönhetsdrottningar och en solariebränd bög på tv som talar om för oss att vi inte duger?

Nej jag kanske ska tacka för att jag bara har ettan, tvåan och fyran. För när t.o.m jag tycker att skräptvn gått för långt då är det illa.

No comments: